Hieronder volgen citaten van collega's waarin ik me als kunstenaar heb herkend. Het zijn niet per se collega's wier werk voor mijn werk veel heeft betekend, maar soms ook wel. De citaten zeggen iets over mijzelf, ze weerspiegelen mijn eigen geschiedenis en beroepspraktijk.
Op alle citaten heb ik gereageerd met een persoonlijke tekst. Alle persoonlijke notities werden geschreven tussen maart en december 2014.
Klik op de citaten om de persoonlijke notities te lezen.
Op alle citaten heb ik gereageerd met een persoonlijke tekst. Alle persoonlijke notities werden geschreven tussen maart en december 2014.
Klik op de citaten om de persoonlijke notities te lezen.
biografie
Lucassen:
"Je denkt niet op een dag: ik ga kunstenaar worden. Dat bén je. Ik was als kind al geobsedeerd door beelden, altijd tekenen." (spiegelcitaat-1)
"Je denkt niet op een dag: ik ga kunstenaar worden. Dat bén je. Ik was als kind al geobsedeerd door beelden, altijd tekenen." (spiegelcitaat-1)
atelier
Daan van Golden:
"Het is een beetje als de meubelmaker van een Chinese keizer, die, toen hem gevraagd werd hoe hij die prachtige kast toch had gemaakt, antwoordde dat hij er eerst voor zorgde dat thuis alles in orde was. "Dan zoek ik zorgvuldig naar het juiste hout, slijp mijn gereedschap en maak in alle rust die kast." Zo werkt het ook voor mij. Bij mij moet ook alles in balans zijn als ik aan het werk ga. Ik moet rust hebben, geen verplichtingen aan mijn hoofd. Het atelier moet schoon zijn, de tafel leeg, thee gezet. Geen achterstand in de post. Pas dan kan ik beginnen." (spiegelcitaat-5)
"Het is een beetje als de meubelmaker van een Chinese keizer, die, toen hem gevraagd werd hoe hij die prachtige kast toch had gemaakt, antwoordde dat hij er eerst voor zorgde dat thuis alles in orde was. "Dan zoek ik zorgvuldig naar het juiste hout, slijp mijn gereedschap en maak in alle rust die kast." Zo werkt het ook voor mij. Bij mij moet ook alles in balans zijn als ik aan het werk ga. Ik moet rust hebben, geen verplichtingen aan mijn hoofd. Het atelier moet schoon zijn, de tafel leeg, thee gezet. Geen achterstand in de post. Pas dan kan ik beginnen." (spiegelcitaat-5)
Lucassen:
"Ik kan moeilijk stoppen met werken. (...) Vroeger, toen ik nog in dezelfde ruimte woonde en werkte, kwam ik ook bijna niet tot rust. Dan ging ik eindelijk naar bed, en dan bleef ik die dingen maar zien." (spiegelcitaat-6)
"Ik kan moeilijk stoppen met werken. (...) Vroeger, toen ik nog in dezelfde ruimte woonde en werkte, kwam ik ook bijna niet tot rust. Dan ging ik eindelijk naar bed, en dan bleef ik die dingen maar zien." (spiegelcitaat-6)
werk
Lucassen:
"Dat is voor mij de belangrijkste kwaliteit van een kunstwerk: die 'dreun', dat gevoel dat het een betekenisvol werk is. Ik herken iets, mijn adem stokt. Ik zie alleen nog maar dat ding..." (spiegelcitaat-7)
"Dat is voor mij de belangrijkste kwaliteit van een kunstwerk: die 'dreun', dat gevoel dat het een betekenisvol werk is. Ik herken iets, mijn adem stokt. Ik zie alleen nog maar dat ding..." (spiegelcitaat-7)
Marc Mulders:
"Het gaat erom iets teweeg te brengen wat ikzelf niet meer in de hand heb. Als ik goed werk, maak ik iets wat ik nooit zou kunnen bedenken." (spiegelcitaat-9)
"Het gaat erom iets teweeg te brengen wat ikzelf niet meer in de hand heb. Als ik goed werk, maak ik iets wat ik nooit zou kunnen bedenken." (spiegelcitaat-9)
Marc Mulders:
"Het beeld moet wortels hebben in de werkelijkheid, in het leven. Die lyrisch-abstracte schilderkunst is volgens mij ook allemaal gedoemd te verdwijnen. Het is kunst zonder navelstreng." (spiegelcitaat-10)
"Het beeld moet wortels hebben in de werkelijkheid, in het leven. Die lyrisch-abstracte schilderkunst is volgens mij ook allemaal gedoemd te verdwijnen. Het is kunst zonder navelstreng." (spiegelcitaat-10)
Ger van Elk:
"Ik ben nooit tevreden met de foto zelf. (...) Het realisme van de foto is mijn doel niet. Een foto is een hulpmiddel, net zoals een stuk linnen of een pot verf." (spiegelcitaat-11)
"Ik ben nooit tevreden met de foto zelf. (...) Het realisme van de foto is mijn doel niet. Een foto is een hulpmiddel, net zoals een stuk linnen of een pot verf." (spiegelcitaat-11)
Robert Zandvliet:
"Ik ben zowel in figuratie als abstractie geïnteresseerd. Maar het omslagpunt tussen die twee interesseert me het meest. (...) Zuivere abstractie is een lege huls." (spiegelcitaat-12)
"Ik ben zowel in figuratie als abstractie geïnteresseerd. Maar het omslagpunt tussen die twee interesseert me het meest. (...) Zuivere abstractie is een lege huls." (spiegelcitaat-12)
Robert Zandvliet:
"Wat mij betreft gaat het in schilderen om drie dingen: verf, beeld en 'spirit'. Verf is het materiaal. De manier waarop je de verf aanbrengt, de huid, de techniek. Het beeld, dat is de 'voorstelling' die de beschouwer ziet. Daarin kun je als schilder keuzes maken: of je narratief wilt zijn of juist een abstract beeld wilt tonen. Spirit is het lastigste uit te leggen. Dat is de geest van het doek, de kracht. De toegevoegde waarde die zich onttrekt aan de directe waarneming. Voor de maker is het moeilijk om dat te sturen." (spiegelcitaat-13)
"Wat mij betreft gaat het in schilderen om drie dingen: verf, beeld en 'spirit'. Verf is het materiaal. De manier waarop je de verf aanbrengt, de huid, de techniek. Het beeld, dat is de 'voorstelling' die de beschouwer ziet. Daarin kun je als schilder keuzes maken: of je narratief wilt zijn of juist een abstract beeld wilt tonen. Spirit is het lastigste uit te leggen. Dat is de geest van het doek, de kracht. De toegevoegde waarde die zich onttrekt aan de directe waarneming. Voor de maker is het moeilijk om dat te sturen." (spiegelcitaat-13)
Robert Zandvliet:
"Elk goed schilderij heeft dat moment. In dat moment verlies je je als schilder volledig. Je vergeet alles wat je weet en toch is het goed." (spiegelcitaat-14)
"Elk goed schilderij heeft dat moment. In dat moment verlies je je als schilder volledig. Je vergeet alles wat je weet en toch is het goed." (spiegelcitaat-14)
kunstwereld
Lucassen:
"De laatste tijd worden cultuur en economie steeds verder door elkaar gehaald. Erger nog: cultuur wordt alleen nog interessant gevonden wanneer ze economisch winstgevend is." (spiegelcitaat-15)
"De laatste tijd worden cultuur en economie steeds verder door elkaar gehaald. Erger nog: cultuur wordt alleen nog interessant gevonden wanneer ze economisch winstgevend is." (spiegelcitaat-15)
Armando:
"Ik werd gek als ik op de kunstbeurs in Keulen kwam en daar hing geen werk van mij. Dan dacht ik: waarom hang ik hier niet? Omdat ze je niet kennen. En hoe leren ze je kennen? Door naar Duitsland te gaan, of een ander land. Het had ook Amerika of Frankrijk kunnen zijn. Die kans heb ik gegrepen. Daarom wilde ik daar ook blijven. Ik ben daar snel ontdekt." (spiegelcitaat-16)
"Ik werd gek als ik op de kunstbeurs in Keulen kwam en daar hing geen werk van mij. Dan dacht ik: waarom hang ik hier niet? Omdat ze je niet kennen. En hoe leren ze je kennen? Door naar Duitsland te gaan, of een ander land. Het had ook Amerika of Frankrijk kunnen zijn. Die kans heb ik gegrepen. Daarom wilde ik daar ook blijven. Ik ben daar snel ontdekt." (spiegelcitaat-16)
De bovenstaande citaten komen uit het boek 'verf' van Hans den Hartog Jager
reactie:
"Mooi idee, dat spiegelcitaat. En je hebt een fijne manier van schrijven."
Sandra Smallenburg, redacteur beeldende kunst NRC Handelsblad 29-9-2014
"Mooi idee, dat spiegelcitaat. En je hebt een fijne manier van schrijven."
Sandra Smallenburg, redacteur beeldende kunst NRC Handelsblad 29-9-2014