Geboren in het Friese Wolvega in 1970, zijn mijn eerste herinneringen beelden van diepgroene weilanden met gele paardebloemen tegen de roodbruine, bakstenen muren van rijtjeshuizen en de oude Rivellafabriek, oranje dakpannen tegen blauwe luchten met voorbij drijvende stapelwolken, en grote, donkere eiken, beuken en populieren rond boerderijen.
Betekenis is een sleutelbegrip in mijn werk. Het woord 'kunst' komt etymologisch van 'kennis' of: 'kunde' (als in natuur-kunde of aardrijks-kunde). Martin Heidegger schreef in 'De oorsprong van het kunstwerk': 'In de schone kunst is het niet de kunst die schoon is, maar ze heet zo omdat ze het schone voortbrengt. Schoonheid evenwel is voorbehouden aan de esthetica. Waarheid daarentegen hoort thuis in de logica.' Het bedrijven van kunst gaat om het ontdekken en ontwikkelen van kennis en inzichten. Vorm en inhoud zijn niet los van elkaar te vinden maar staan in dienst van het begrijpen.
Als (inter)media-kunstenaar; artiste pluriel, ofwel; hedendaags kunstenaar, ben ik niet gebonden aan één medium. Het belangrijkste medium heeft geen tastbare of dingachtige eigenschappen. Het is het denken, de taal, zelf. Het beeld is een formulering waarin de waargenomen vorm grond is van zin en zinsverband. Het is de opening van een betekenisruimte. De formele logica is gebaseerd op grammaticale uitgangspunten.
Mijn kunstenaarschap begrijp ik zoals Ad Reinhardt dat ooit verwoordde: 'No art as a commodity or a jobbery. Art is not the spiritual side of business.' (Monk's Pond #1, 1968) De professionaliteit van een kunstenaar is niet af te meten aan omzet, marktaandeel en publieksbereik, maar aan de kwaliteit en wijze van werken.
Betekenis is een sleutelbegrip in mijn werk. Het woord 'kunst' komt etymologisch van 'kennis' of: 'kunde' (als in natuur-kunde of aardrijks-kunde). Martin Heidegger schreef in 'De oorsprong van het kunstwerk': 'In de schone kunst is het niet de kunst die schoon is, maar ze heet zo omdat ze het schone voortbrengt. Schoonheid evenwel is voorbehouden aan de esthetica. Waarheid daarentegen hoort thuis in de logica.' Het bedrijven van kunst gaat om het ontdekken en ontwikkelen van kennis en inzichten. Vorm en inhoud zijn niet los van elkaar te vinden maar staan in dienst van het begrijpen.
Als (inter)media-kunstenaar; artiste pluriel, ofwel; hedendaags kunstenaar, ben ik niet gebonden aan één medium. Het belangrijkste medium heeft geen tastbare of dingachtige eigenschappen. Het is het denken, de taal, zelf. Het beeld is een formulering waarin de waargenomen vorm grond is van zin en zinsverband. Het is de opening van een betekenisruimte. De formele logica is gebaseerd op grammaticale uitgangspunten.
Mijn kunstenaarschap begrijp ik zoals Ad Reinhardt dat ooit verwoordde: 'No art as a commodity or a jobbery. Art is not the spiritual side of business.' (Monk's Pond #1, 1968) De professionaliteit van een kunstenaar is niet af te meten aan omzet, marktaandeel en publieksbereik, maar aan de kwaliteit en wijze van werken.