R.S.O.L.
Room for the Study Of Loneliness : ruimte voor hedendaagse kunst in Overijssel, Nederland
|
Doelstelling:
De beoefening, presentatie en studie van hedendaagse kunst
De verkoop van hedendaagse kunst, boeken (Theorie) en tijdschriften (Kritiek)
De beoefening, presentatie en studie van hedendaagse kunst
De verkoop van hedendaagse kunst, boeken (Theorie) en tijdschriften (Kritiek)
Not-for-Profit:
Mogelijke opbrengsten worden aangewend voor het realiseren van de inhoudelijke doelstellingen
Mogelijke opbrengsten worden aangewend voor het realiseren van de inhoudelijke doelstellingen
Visie:
Binnen R.S.O.L. wordt een kunstwerk gewaardeerd om wat het werk autonoom wil en doet, en niet om voor hoeveel geld het verkocht zou kunnen worden of omdat het een groot publiek kan bereiken. Binnen R.S.O.L. is de ongrijpbare sociale status die een kunstenaar krijgt toebedeeld gebaseerd op de inhoudelijke bijdrage die zij, hij of hen met haar, zijn of hun werk heeft geleverd aan de praktijk, en niet op waar haar, zijn of hun werk werd getoond, door wie zij, hij of hen werd genoemd, of voor hoeveel geld haar, zijn of hun werk wordt verhandeld. R.S.O.L. biedt systeemkritiek door vanuit een ander waardesysteem te werken dan het geldende economische model. Professionaliteit gaat in R.S.O.L. niet over 'de kost verdienen', maar over een 'goede' beoefenaar van hedendaagse kunst zijn. Kunst terugbrengen naar de kunst zelf, en naar haar beoefenaars: allereerst naar de kunstenaars, maar ook naar degenen die kunst bestuderen en onderzoeken, van kunst houden en werken in de kunst. Kunst als een open, doorgaand, niet lineair proces dat gevoed en gedragen wordt door de onderlinge relaties en (translokale en transhistorische) uitwisseling tussen beoefenaars op verschillende plaatsen in het land en de wereld. R.S.O.L. is een plek om te werken, te discussiëren en te spelen, in de marge van de samenleving en van wat doorgaans wordt beschouwd als de kunstwereld.
Binnen R.S.O.L. wordt een kunstwerk gewaardeerd om wat het werk autonoom wil en doet, en niet om voor hoeveel geld het verkocht zou kunnen worden of omdat het een groot publiek kan bereiken. Binnen R.S.O.L. is de ongrijpbare sociale status die een kunstenaar krijgt toebedeeld gebaseerd op de inhoudelijke bijdrage die zij, hij of hen met haar, zijn of hun werk heeft geleverd aan de praktijk, en niet op waar haar, zijn of hun werk werd getoond, door wie zij, hij of hen werd genoemd, of voor hoeveel geld haar, zijn of hun werk wordt verhandeld. R.S.O.L. biedt systeemkritiek door vanuit een ander waardesysteem te werken dan het geldende economische model. Professionaliteit gaat in R.S.O.L. niet over 'de kost verdienen', maar over een 'goede' beoefenaar van hedendaagse kunst zijn. Kunst terugbrengen naar de kunst zelf, en naar haar beoefenaars: allereerst naar de kunstenaars, maar ook naar degenen die kunst bestuderen en onderzoeken, van kunst houden en werken in de kunst. Kunst als een open, doorgaand, niet lineair proces dat gevoed en gedragen wordt door de onderlinge relaties en (translokale en transhistorische) uitwisseling tussen beoefenaars op verschillende plaatsen in het land en de wereld. R.S.O.L. is een plek om te werken, te discussiëren en te spelen, in de marge van de samenleving en van wat doorgaans wordt beschouwd als de kunstwereld.
Waarden:
toewijding, oprechtheid, bedachtzaamheid, wellevendheid, empathie, openheid, nauwgezetheid, uitmuntendheid, vriendelijkheid, waarachtigheid, betrouwbaarheid, zorgzaamheid
toewijding, oprechtheid, bedachtzaamheid, wellevendheid, empathie, openheid, nauwgezetheid, uitmuntendheid, vriendelijkheid, waarachtigheid, betrouwbaarheid, zorgzaamheid
Motto:
λάθε βιώσας / blijf onopgemerkt (Oud Grieks, Epicurus)
λάθε βιώσας / blijf onopgemerkt (Oud Grieks, Epicurus)
Verklaring:
- R.S.O.L. zoekt naar kunstwerken die niet zozeer bestaan als dingen, maar vooral als handelingen en gebeurtenissen. Waarbij materialen en onderdelen hergebruikt kunnen worden op andere momenten, voor andere werken. (Procesgericht, niet productgericht)
- R.S.O.L. ziet de kunstenaar niet als een merk dat een kapitalistische waarde en een daarmee samenhangende sociale status vertegenwoordigd, maar als een beoefenaar van een collectieve praktijk die gevormd wordt door een kring van beoefenaars uit heden en verleden, die aan waarden en doelen beantwoorden die intrinsiek zijn aan deze praktijk en die deze doorontwikkelen door de praktijk te beoefenen. (Praktijkgericht, niet statusgericht)
- R.S.O.L. ziet de praktijk van hedendaagse kunst als een praktijk die gericht is op het verwerven van kennis van, en inzichten in ‘de wereld’ en ‘het zijn in de wereld’, en die dus niet dient om te decoreren, vermaken, propageren of memoreren. (Kennisgericht, niet toepassingsgericht)