R.S.O.L. archive
Room for the Study Of Loneliness : space for contemporary art
three inbetween days
|
⇱
|
met werk van / with work by: Harro van Aalderen info
R.S.O.L. 03.11.2021 - 29.01.2022
R.S.O.L. 03.11.2021 - 29.01.2022
“Ik denk dat het ‘t belangrijkste is om door kunst een goed mens te zijn. Als kunstenaar ben je immers op de eerste plaats een mens,” zegt hedendaags kunstenaar Harro van Aalderen, in gesprek in R.S.O.L. Deventer. Inderdaad, zo’n 350 jaar voor Christus, schreef de Griekse filosoof Aristoteles het al in zijn Ethica Nicomachea: “Van alle vermogens die we van nature bezitten, verwerven wij eerst de potentie en vertonen dan de activiteit. Dit is duidelijk zo met de zintuigen; je krijgt het vermogen om te zien of te horen niet door eerst te oefenen in zien of horen. Nee, we hadden de zintuigen al voordat wij ze gingen gebruiken en hebben ze niet verworven door ze aan te leren. Maar de deugden verwerven we pas door ze te leren uit te oefenen, zoals dat ook gebeurt in de kunsten. Want de dingen die je eerst moet leren voordat je ze kunt, leer je door ze te doen.”
Kunst beoefenen om een goed mens te worden, maar ook: om een goede kunstenaar of een goede kunst-beschouwer te worden. In three inbetween days is er alle ruimte om dat in stilte te doen bij werk van Harro van Aalderen, of juist in gesprek.
Van Aalderen zoekt in zijn werk naar het wezenlijke. Het wezenlijke is tegelijk ook het meest eenvoudige. Zijn vormtaal is gestileerd, strak, puur. Er zijn veel abstracte elementen en aspecten in Van Aalderen’s werk en toch verhoudt het zich ook op een directe manier tot de wereld. Denk aan verwijzingen naar rimpelingen in het water. Aan vormen die samen een vis, of een vaas lijken te representeren. Uitgepuurd, een woord dat ik ooit ergens heb gelezen in een kunstbeschouwing, is een term die past bij Van Aalderen’s werk. Maar lichtheid is ook een aspect dat wezenlijk aanwezig is in zijn werk. Een lichtheid die licht maakt, en op andere momenten ook zwaar. Want alles dat verschijnt, gaat ook weer voorbij. En wijzelf, wij verschijnen ook aan onszelf wanneer we stilstaan bij het werk van Harro van Aalderen.
/
"I think the most important thing is to be a good person through art. After all, as an artist you are first and foremost a human being," says contemporary artist Harro van Aalderen, in conversation at R.S.O.L. Deventer. Indeed, some 350 years before Christ, the Greek philosopher Aristotle wrote about that in his Ethica Nicomachea: "Of all the faculties that we possess by nature, we first acquire the potential and then exhibit the activity. This is clearly so with the senses; one does not acquire the ability to see or hear by first practicing seeing or hearing. No, we had the senses before we started using them and did not acquire them by learning them. But the virtues we acquire only by learning to exercise them, as is done in the arts. For the things that you must learn before you can do them, you learn by doing them."
Practicing art to become a good person, but also: to become a good artist or a good art-viewer. In three inbetween days there is plenty of room to do that in silence with work by Harro van Aalderen, or in conversation.
In his work Van Aalderen searches for the essential. The essential is also the most simple. His formal language is stylised, austere, pure. There are many abstract elements and aspects in Van Aalderen's work and yet it also relates directly to the world. Think of references to ripples in the water. Or forms that together seem to represent a fish or a vase. Pured-out, a word I once read somewhere in an art review, is a term that fits Van Aalderen's work. But lightness is also an aspect that is present in his work. A lightness that makes light, and at other times heavy. Because everything that appears, also passes. And we ourselves, we appear for ourselves as well, when we contemplate the work of Harro van Aalderen.
Kunst beoefenen om een goed mens te worden, maar ook: om een goede kunstenaar of een goede kunst-beschouwer te worden. In three inbetween days is er alle ruimte om dat in stilte te doen bij werk van Harro van Aalderen, of juist in gesprek.
Van Aalderen zoekt in zijn werk naar het wezenlijke. Het wezenlijke is tegelijk ook het meest eenvoudige. Zijn vormtaal is gestileerd, strak, puur. Er zijn veel abstracte elementen en aspecten in Van Aalderen’s werk en toch verhoudt het zich ook op een directe manier tot de wereld. Denk aan verwijzingen naar rimpelingen in het water. Aan vormen die samen een vis, of een vaas lijken te representeren. Uitgepuurd, een woord dat ik ooit ergens heb gelezen in een kunstbeschouwing, is een term die past bij Van Aalderen’s werk. Maar lichtheid is ook een aspect dat wezenlijk aanwezig is in zijn werk. Een lichtheid die licht maakt, en op andere momenten ook zwaar. Want alles dat verschijnt, gaat ook weer voorbij. En wijzelf, wij verschijnen ook aan onszelf wanneer we stilstaan bij het werk van Harro van Aalderen.
/
"I think the most important thing is to be a good person through art. After all, as an artist you are first and foremost a human being," says contemporary artist Harro van Aalderen, in conversation at R.S.O.L. Deventer. Indeed, some 350 years before Christ, the Greek philosopher Aristotle wrote about that in his Ethica Nicomachea: "Of all the faculties that we possess by nature, we first acquire the potential and then exhibit the activity. This is clearly so with the senses; one does not acquire the ability to see or hear by first practicing seeing or hearing. No, we had the senses before we started using them and did not acquire them by learning them. But the virtues we acquire only by learning to exercise them, as is done in the arts. For the things that you must learn before you can do them, you learn by doing them."
Practicing art to become a good person, but also: to become a good artist or a good art-viewer. In three inbetween days there is plenty of room to do that in silence with work by Harro van Aalderen, or in conversation.
In his work Van Aalderen searches for the essential. The essential is also the most simple. His formal language is stylised, austere, pure. There are many abstract elements and aspects in Van Aalderen's work and yet it also relates directly to the world. Think of references to ripples in the water. Or forms that together seem to represent a fish or a vase. Pured-out, a word I once read somewhere in an art review, is a term that fits Van Aalderen's work. But lightness is also an aspect that is present in his work. A lightness that makes light, and at other times heavy. Because everything that appears, also passes. And we ourselves, we appear for ourselves as well, when we contemplate the work of Harro van Aalderen.
|
teksten voor de leesgroep / texts for the reading group:
|