R.S.O.L. archive
Room for the Study Of Loneliness : space for contemporary art
six inbetween days
|
⇱ |
met werk van / with work by: Stijn Elshuis info
R.S.O.L. 05.11 - 30.11 2024
Geschiedenis ontstaat door de verhalen en materialen die we archiveren en reproduceren. Wat we verzamelen, opschrijven en bewaren zegt veel over hoe wij de wereld ervaren. Hierom is een archief altijd politiek. Omgekeerd, heeft de politiek ook invloed op de manier waarop we geschiedenis bewaren en begrijpen. En zo kan geschiedenis ook een instrument van de macht worden. In het culturele Westen zijn de archiverende keuzes in het verleden vooral gemaakt door de zogenaamde 'witte man'. Dit leidde tot een beperkt perspectief op de wereldgeschiedenis, waar we ons in onze multiculturele samenleving terdege van bewust zijn geworden.
Stijn Elshuis werkt daarom aan een nieuwe verstaansruimte voor de geschiedenis door beelden uit verschillende archieven te combineren en daar objecten aan toe te voegen waarin feit en fictie met elkaar versmelten. De tentoonstellingsruimte is zo ingeruimd dat de werken een dialoog aangaan - met elkaar en met de beschouwer. Een nieuw archief ontstaat, zonder vaste tijdlijn, waarin de culturele en topografische herkomst van objecten en verhalen niet wordt geëxpliciteerd en zo gelijkwaardig blijven. De keuzes die Elshuis' archivering motiveerden, waren in eerste instantie esthetisch. Vrij van politieke belangen en posities - behalve dan in de wens een meerstemmige geschiedschrijving te realiseren. Een archief waarin de bezoeker meespreekt met de archivaris en waar plaats is voor ieders verhaal en perspectief.
/
Stijn Elshuis werkt daarom aan een nieuwe verstaansruimte voor de geschiedenis door beelden uit verschillende archieven te combineren en daar objecten aan toe te voegen waarin feit en fictie met elkaar versmelten. De tentoonstellingsruimte is zo ingeruimd dat de werken een dialoog aangaan - met elkaar en met de beschouwer. Een nieuw archief ontstaat, zonder vaste tijdlijn, waarin de culturele en topografische herkomst van objecten en verhalen niet wordt geëxpliciteerd en zo gelijkwaardig blijven. De keuzes die Elshuis' archivering motiveerden, waren in eerste instantie esthetisch. Vrij van politieke belangen en posities - behalve dan in de wens een meerstemmige geschiedschrijving te realiseren. Een archief waarin de bezoeker meespreekt met de archivaris en waar plaats is voor ieders verhaal en perspectief.
/
History is created by the stories and materials we archive and reproduce. What we collect, write down and preserve says a lot about how we experience the world. For this reason, an archive is always political. Conversely, politics also influences the way we preserve and understand history. And so history can also become an instrument of power. In the cultural West, archival choices in the past have mainly been made by the so-called 'white man'. This led to a limited perspective on the history of the world, of which we have become well aware in our multicultural society.
Therefore, Stijn Elshuis works on a new space of understanding history, by combining images from different archives and adding objects to them in which fact and fiction merge. The space is arranged so that the exhibited works enter into a dialogue - with one another and with the observer. A new archive emerges, without a fixed timeline, in which the cultural and topographical origins of objects and stories are not made explicit and thus remain equivalent. The choices that motivated Elshuis' archival work were primarily aesthetic. Free from political interests and positions - except in the desire to realise a multi-voiced historiography. An archive in which the visitor speaks along with the archivist and where there is room for everyone's story and perspective.
Therefore, Stijn Elshuis works on a new space of understanding history, by combining images from different archives and adding objects to them in which fact and fiction merge. The space is arranged so that the exhibited works enter into a dialogue - with one another and with the observer. A new archive emerges, without a fixed timeline, in which the cultural and topographical origins of objects and stories are not made explicit and thus remain equivalent. The choices that motivated Elshuis' archival work were primarily aesthetic. Free from political interests and positions - except in the desire to realise a multi-voiced historiography. An archive in which the visitor speaks along with the archivist and where there is room for everyone's story and perspective.