R.S.O.L.
Room for the Study Of Loneliness : space for contemporary art
|
- Waarom vraagt R.S.O.L. eigenlijk entree voor tentoonstellingen?
R.S.O.L. is een not-for-profit onderneming (eenmanszaak) en wordt niet gesteund door overheden of fondsen. R.S.O.L. wordt volledig gefinancierd uit eigen middelen, opbrengsten en donaties. Hierom is uw entree essentieel.
Het maken van een presentatie kost veel geld. Denk aan de uren die nodig zijn voor het ontwikkelen, uitwerken en opbouwen van tentoonstellingen - en voor het organiseren ervan. Hierin gaat de meeste tijd zitten. Daarnaast zijn er de uren voor techniek en onderhoud: het hangen en plaatsen van kunstwerken en het onderhoud van de ruimte. Ook zijn er uren nodig voor bemensing tijdens de openingsuren. Tenslotte zijn er de uren voor marketing en communicatie - en voor de administratie en aanschaf van materialen.
Verder zijn er de kosten van materialen en verpakkingen. Voor het maken van de tentoonstelling, het onderhoud van de ruimte en voor transporten. Ook zijn er transportkosten en productiekosten (Deze draagt R.S.O.L. nooit helemaal alleen, maar soms draag R.S.O.L. wel bij aan het maken van nieuw werk of het presentabel maken ervan). Tenslotte zijn er de kosten van drukwerk en communicatie.
De vaste maandlasten zijn (pijldatum april 2025):
€ 690,- huurlast van de ruimte
€ 32, - verzekeringen
€ 92,- energie
€ 16,- telefoon en wifi hotspot
€ 830,- totaal vaste maandlasten
Om alleen maar de vaste lasten terug te verdienen zouden er per tentoonstelling 263 bezoekers moeten komen. Want over iedere entree moet € 0,84 btw worden afgedragen, dus de inkomsten per € 4,- entree zijn maar € 3,16. Voor een galerie zou het gemiddeld aantal bezoekers per maand tussen de 60 en 130 liggen (NGA, Onderzoek Kunstmarkt 2021, p. 12). Maar hierin zijn de grote en bekende galeries in de grote steden meegeteld. Zulke aantallen worden door R.S.O.L. (nog) niet gehaald.
Behalve door de entree te betalen, kunt U R.S.O.L. ook ondersteunen door er kunstwerken, boeken of een wandeling te kopen of door R.S.O.L. een opdracht te verlenen (ga naar verkrijgbaar bij R.S.O.L.). En ook door een donatie te doen (ga naar steun R.S.O.L.).
Het maken van een presentatie kost veel geld. Denk aan de uren die nodig zijn voor het ontwikkelen, uitwerken en opbouwen van tentoonstellingen - en voor het organiseren ervan. Hierin gaat de meeste tijd zitten. Daarnaast zijn er de uren voor techniek en onderhoud: het hangen en plaatsen van kunstwerken en het onderhoud van de ruimte. Ook zijn er uren nodig voor bemensing tijdens de openingsuren. Tenslotte zijn er de uren voor marketing en communicatie - en voor de administratie en aanschaf van materialen.
Verder zijn er de kosten van materialen en verpakkingen. Voor het maken van de tentoonstelling, het onderhoud van de ruimte en voor transporten. Ook zijn er transportkosten en productiekosten (Deze draagt R.S.O.L. nooit helemaal alleen, maar soms draag R.S.O.L. wel bij aan het maken van nieuw werk of het presentabel maken ervan). Tenslotte zijn er de kosten van drukwerk en communicatie.
De vaste maandlasten zijn (pijldatum april 2025):
€ 690,- huurlast van de ruimte
€ 32, - verzekeringen
€ 92,- energie
€ 16,- telefoon en wifi hotspot
€ 830,- totaal vaste maandlasten
Om alleen maar de vaste lasten terug te verdienen zouden er per tentoonstelling 263 bezoekers moeten komen. Want over iedere entree moet € 0,84 btw worden afgedragen, dus de inkomsten per € 4,- entree zijn maar € 3,16. Voor een galerie zou het gemiddeld aantal bezoekers per maand tussen de 60 en 130 liggen (NGA, Onderzoek Kunstmarkt 2021, p. 12). Maar hierin zijn de grote en bekende galeries in de grote steden meegeteld. Zulke aantallen worden door R.S.O.L. (nog) niet gehaald.
Behalve door de entree te betalen, kunt U R.S.O.L. ook ondersteunen door er kunstwerken, boeken of een wandeling te kopen of door R.S.O.L. een opdracht te verlenen (ga naar verkrijgbaar bij R.S.O.L.). En ook door een donatie te doen (ga naar steun R.S.O.L.).
- Is R.S.O.L. de enige kunstruimte die entree vraagt?
Behalve R.S.O.L. zijn (bijvoorbeeld) ook Rozenstraat, 1646, Nest en w139 entree gaan heffen.
In musea wordt het al gewoon gevonden dat men entree heft.
In musea wordt het al gewoon gevonden dat men entree heft.
/
- Why does R.S.O.L. charge admission for exhibitions?
R.S.O.L. is a not-for-profit enterprise (sole proprietorship) and is not supported by governments or funds. R.S.O.L. is funded entirely from its own resources, proceeds and donations. For this reason, your admission is essential.
Making a presentation costs a lot of money. Think of the hours needed to develop, work out and assemble exhibitions - and to organise them. This is what takes up most time. Then there are the hours needed for technique and maintenance: hanging and placing artworks and maintaining the space. Hours are also needed for staffing during opening hours. Finally, there are the hours required for marketing and communication - and for administration and the purchase of materials.
Furthermore, there are the costs of materials and packaging. For making the exhibition, maintaining the space and for transports. There are also transport costs and production costs (R.S.O.L. never bears these all by itself, but sometimes R.S.O.L. contributes to producing new work or making it presentable). Finally, there are costs for printing and communication.
The recurring monthly costs are (reference date: April 2025):
€ 690, - rent
€ 32, - insurances
€ 92, - energy
€ 16, - telephone and wifi hotspot
€ 830 total fixed monthly costs
To recoup the fixed costs alone, there would have to come 263 visitors per exhibition. Because € 0,84 VAT has to be paid on each admission, the revenue per € 4,- entrance is only € 3,16. For a gallery, the average number of visitors per month is said to be between 60 and 130 (NGA, Onderzoek Kunstmarkt 2021, p. 12). But this includes the large and well-known galleries in the major cities. Such numbers are not reached by R.S.O.L. (yet).
Besides by paying the admission, you can also support R.S.O.L. by buying works of art, books or a walk there or by commissioning R.S.O.L. (go to available at R.S.O.L.). And also by making a donation (go to support R.S.O.L.).
Making a presentation costs a lot of money. Think of the hours needed to develop, work out and assemble exhibitions - and to organise them. This is what takes up most time. Then there are the hours needed for technique and maintenance: hanging and placing artworks and maintaining the space. Hours are also needed for staffing during opening hours. Finally, there are the hours required for marketing and communication - and for administration and the purchase of materials.
Furthermore, there are the costs of materials and packaging. For making the exhibition, maintaining the space and for transports. There are also transport costs and production costs (R.S.O.L. never bears these all by itself, but sometimes R.S.O.L. contributes to producing new work or making it presentable). Finally, there are costs for printing and communication.
The recurring monthly costs are (reference date: April 2025):
€ 690, - rent
€ 32, - insurances
€ 92, - energy
€ 16, - telephone and wifi hotspot
€ 830 total fixed monthly costs
To recoup the fixed costs alone, there would have to come 263 visitors per exhibition. Because € 0,84 VAT has to be paid on each admission, the revenue per € 4,- entrance is only € 3,16. For a gallery, the average number of visitors per month is said to be between 60 and 130 (NGA, Onderzoek Kunstmarkt 2021, p. 12). But this includes the large and well-known galleries in the major cities. Such numbers are not reached by R.S.O.L. (yet).
Besides by paying the admission, you can also support R.S.O.L. by buying works of art, books or a walk there or by commissioning R.S.O.L. (go to available at R.S.O.L.). And also by making a donation (go to support R.S.O.L.).
- Is R.S.O.L. the only art space that charges admission?
Besides R.S.O.L., also (a.o.) Rozenstraat, 1646, Nest and w139 have started charging admission.
In museums, it is already considered customary to charge admission.
In museums, it is already considered customary to charge admission.